Categorieën:

Wetenschapsolympiade

15 mei 2017

Op zondagmorgen 14 mei hebben we aan de proclamatie van de finales van de wetenschapsolympiades deelgenomen. Tijs Verhellen (6WEWI8) behaalde een 15de plaats in de chemie-olympiade en Maxime Mys (4La5a) behaalde een bronzen medaille voor de JON-olympiade. Mooie resultaten voor deze twee leerlingen want het is al ontzettend straf om een finaleplaats te behalen. Op… Read more »

Lees meer »

Zesdes naar Cap Gris Nez

23 april 2017

Op dinsdag 18 april vertrokken alle leerlingen van het zesde op geologische excursie naar Cap Gris Nez en Cap Blanc Nez. De busrit van de Bijlokekaai tot de prachtige witte krijtrotsen nabij Calais, was niet enkel gezellig maar ook leerrijk. Meteen na de paasvakantie werden de leerlingen overspoeld door terminologie. Gelukkig schakelde de leerkracht uiteindelijk… Read more »

Lees meer »

Fietsers in de bloemetjes!

20 april 2017

Sinds kort is ons deel van de Savaanstraat autovrij! Op woensdag 19, donderdag 20 en vrijdag 21 april hebben we de fietsers in de bloemetjes gezet. Wie dan met de fiets naar school kwam hebben we beloond met tal van ludieke acties .  Flickr photos from the album 2016-2017 Fietser in de kijker by Sint-Barbaracollege

Lees meer »

Kristalgroeicompetitie

27 maart 2017

Naast “de scheve tafel”, het EYE-project, het aankomende leerlingentoneel, de 100-dagenshow en de 40-dagen-zonder-vlees-actie is ook de jaarlijkse kristalgroeicompetitie van start gegaan. Slechts vier weken krijgen we om een zo groot en een zo zuiver mogelijk aluinkristal te laten groeien. Dit is ons favoriet kristal : we houden van zijn prachtige geometrische vorm, een octaeder. De Sint-Barbarkerk is… Read more »

Lees meer »

Eye-project

20 maart 2017

Begin maart vond het EYE-Project op onze school plaats: leerlingen uit Bonn, Turijn, Miskolc en Gent kwamen samen om deel te nemen aan creatieve workshops rond de roman “The Circle” van Dave Eggers. We leerden onze gasten Gent kennen, trokken naar Brugge en de kust, daarbij oefenden we ons Engels en smeedden we vooral Europese… Read more »

Lees meer »

Scheve tafel

12 maart 2017

Op donderdag 9 maart hielden we onze jaarlijkse ‘Scheve Tafel.’ Zolang die tafel schever wordt kunnen we niet versagen. De idee achter de tafel is dat ze de verhouding tussen (kans)rijk en (kans)arm symboliseert. Of hoe, als de tafel scheef staat, hetgeen erop ligt altijd naar dezelfde kant verschuift. Op die dag wordt door het… Read more »

Lees meer »

Muzische avond – een impressie

7 maart 2017

Op vrijdagavond 17 februari 2017 vond in onze Muzenzaal de Muzische Avond plaats, een leuk en jaarlijks concert waarbij enkele talentvolle muzikanten en leerlingen van het college in de spotlight worden gezet. Dit jaar was het programma zeer gevarieerd, gaande van enkele klassiekere werken van onder andere Johann Pachelbel, Gabriel Fauré, Fanny Mendelssohn, Sylvius Weiss,… Read more »

Lees meer »

Onderzoekscompetentie-wetenschappen 6e jaar

19 februari 2017

In het kader van de onderzoekscompetentie werken de leerlingen van het 6e jaar wetenschappen gedurende het hele schooljaar aan een onderzoeksproject. Dit project wordt in groepjes over de grenzen van de verschillende klassen en de verschillende wetenschapsvakken uitgevoerd, onder begeleiding van één van de leerkrachten wetenschappen. Op 22 september werd het startschot gegeven voor het onderzoeksproject. Tijdens… Read more »

Lees meer »

Programmeren in het eerste jaar (steam)

15 februari 2017

Tijdens de lessen “programmeren” kunnen de leerlingen aan de slag met zelf ontworpen modellen die ze programmeren en  besturen met een  “Arduino board”. Alvast enkele foto’s van onze gemotiveerde steam-klas.  

Lees meer »

Woorden als vlokken sneeuw in wintertijd – Patrick Lateur op bezoek

12 februari 2017

“Woorden als vlokken sneeuw in wintertijd.” – Patrick Lateur op bezoek. Traduttore, traditore! We moeten dit Italiaanse spreekwoord met een korreltje zout nemen. Bij een vertaling gaan er zeker bepaalde nuances onherroepelijk verloren, maar een vertaler is zoveel meer. Hij is een bruggenbouwer, die bruggen slaat tussen het heden en het verleden en ons de… Read more »

Lees meer »

Natuurwetenschappen – eerste graad

3 februari 2017

Wetenschappelijk onderzoek doet ons denken aan universiteiten en laboratoria. Om jonge kinderen voor dit werk interesse bij te brengen, voorzien we in het vak natuurwetenschappen in de eerste graad enkele leerlingenpractica. In het eerste jaar onderzoeken de leerlingen het microscopische leven, leren ze het volume en de massa te bepalen met allerlei glaswerk en balansen,… Read more »

Lees meer »

Retoricabal – 27 januari 2017

1 februari 2017

Vrijdag 27 januari was de Gentse Vooruit getuige van een spetterende 20e editie van ons retoricabal. De combinatie van een sterke organisatie en de enthousiaste retorica van 2017 zorgde voor een onvergetelijke avond. Bedankt aan het balcomité voor de inzet doorheen het jaar en tijdens de avond. Wij kijken alvast uit naar volgend jaar! De… Read more »

Lees meer »

Bezoek aan Volkssterrenwacht – Marsrovers

30 januari 2017

Op dinsdag 24/01 ging de STEAM-klas op onderzoek uit bij de UGent Volkssterrenwacht. Als inleiding op het project ‘Astronomie’, kwamen de leerlingen heel veel te weten over Mars en aanbelangen tijdens de workshop ‘De Marsrovers’. De dag startte met een inleiding rond de planeet Mars. De leerlingen werden overladen met veel nuttige weetjes en bekeken… Read more »

Lees meer »

Weekend: Koor en orkest

24 januari 2017

Het is heel fijn om met koor en orkest op repetitieweekend te vertrekken. De intentie is mooi, een weekend lang, samen met allemaal goede vrienden, oefenen voor het concert ten voordele van ‘Ouders van Verongelukte Kinderen’ in Kwaremont op 4 februari.Tijdens deze tweedaagse zijn we intensief bezig met muziek, onze gedeelde passie. Daarnaast is er… Read more »

Lees meer »

1A3 als stofspeurders in het Miat

13 januari 2017

Onze leerlingen van het eerste jaar met optie STEAM kregen op 12/1/2017 een geleid bezoek in het Miat. In het Miat is er een permanente tentoonstelling getiteld “Katoenkabaal”. De machines die vroeger gebruikt werden om van katoen een afgewerkte, geweven stof te maken zijn hier nog steeds actief. Vandaag zijn het vrijwilligers die aan de… Read more »

Lees meer »

6ecmt-ecwe: Bezoek aan Volvo Cars

22 december 2016

Eind november bezochten de leerlingen van 6ECMT/ECWE Volvo Cars in het teken van de lessen Economie. Eén van onze leerlingen bezorgde ons onderstaand artikel… Hoe moet een bedrijf met meer dan 5000 werknemers uitblinken om jaar na jaar succesvol te blijven? Hoe organiseert de Volvocars fabriek in de haven van Gent zich om groei te bestendigen?… Read more »

Lees meer »

Steam onder stoom

18 december 2016

In het vak ”wetenschappelijk Project”  hebben de leerlingen van de steam-richting zich verdiept in de wereld van “Design”.Bij van “patroon tot T-shirt” maken de leerlingen een T-shirt.Deze zal later met een eigen ontwerp worden bedrukt.

Lees meer »

Sinterklaas op bezoek…

5 december 2016

Hoog bezoek… De Sint heeft zijn intrede alvast niet gemist op het Sint-Barbaracollege! Met muziek en snoep werd elke leerling begroet aan de schoolpoort. Nadien nam de Sint samen met zijn pieten en mieten tijd om stoute en brave kindjes in de klas te bezoeken. Tal van leuke opdrachten werden voorzien om onze leerlingen even te animeren. Om… Read more »

Lees meer »

Eerste graad: Voordracht Respect 4 You

14 november 2016

Op dinsdag 8 november konden onze leerlingen uit de eerste graad het verhaal aanhoren van Wolf.  Wolf was zelf ex-doelwit van pesten en laat via zijn verhaal zien hoe elke leerling zelf kan bijdragen aan een respectvolle groepssfeer en wat de gevolgen van pesten kunnen zijn.  Allen worden zo gemotiveerd om zich in te zetten… Read more »

Lees meer »

De lijn als tekenkundig element

8 november 2016

Naar aanleiding van het thema “de lijn als tekenkundig element” maakten de leerlingen creatieve oefeningen rondom de verschillende mogelijkheden ervan. Naast gescheurde, gevouwen, doorlopende en gebroken, gespatte en geblazen lijnen, mochten zij vanuit een marmertechniek waarnemen, hoe een lijn vanuit zichzelf expressieve bewegingen doet ontstaan en daarvan een afdruk leren maken. Deze oefening biedt dan… Read more »

Lees meer »