2016-2017 Bezoek VolkssterrenwachtOp dinsdag 24/01 ging de STEAM-klas op onderzoek uit bij de UGent Volkssterrenwacht. Als inleiding op het project ‘Astronomie’, kwamen de leerlingen heel veel te weten over Mars en aanbelangen tijdens de workshop ‘De Marsrovers’.

De dag startte met een inleiding rond de planeet Mars. De leerlingen werden overladen met veel nuttige weetjes en bekeken ook filmpjes over verschillende marsexpedities. Ze merkten dat er, bij zo een lancering, landing en onderzoek, toch wel heel wat komt kijken. 

Nadien was het tijd voor de leerlingen om zelf aan het werk te gaan met als doel: Zelf een volledige reis naar Mars plannen. Natuurlijk is de lancering de eerste stap in het reisproces. Na verschillende keren uitproberen op 3D-televisies vonden de leerlingen de geschikte datum voor lancering, zodat de raket zo snel mogelijk aankwam op Mars in één rechte lijn. Het record was uiteindelijk een reis van 188 dagen. 

Nadat de raket bij Mars is aangekomen, moet die een baan rond de planeet kunnen beschrijven. De leerlingen leerden het verschil kennen tussen een equatoriale en polaire baan. Ook merkten ze de invloed van snelheid, zwaartekracht, helling en afstand tegenover Mars op de satteliet. Te hoge snelheid zorgde ervoor dat de zwaartekracht de satteliet niet meer kon tegenhouden, waardoor hij wegvloog; Hoe hoger de helling in combinatie met de juiste snelheid, hoe elliptischer de baan werd rond Mars. Pas wanneer de satteliet een polaire baan beschreef, kon Mars volledig in kaart gebracht worden.

Om correct te kunnen landen moesten de leerlingen een plat stukje op het Marslandschap zoeken. Hiervoor gebruikten ze, nog steeds op de 3D televisies, een ‘geo’grafische kaart. Met behulp van kleuren konden ze al snel hoogtes en laagtes opmerken en zo een geschikte plek uitkiezen voor de landing. Vooral ‘The Smiley-Face Crater’, een krater met hoogtes erin die precies een smiley vormden, wekte bij de leerlingen veel interesse en verbazing op. 

Toen was het tijd om in een miniatuur-marslandschap een marsrover te programmeren zodat die op Mars kon rondrijden. Het autootje moest aan volgende voorwaarden voldoen: rijden rond de centrale kater zonder erin terecht te komen, stenen ontwijken en uiteindelijk, na het rijden door twee rotsen, tot stilstand komen. Na veel trial-and-error, herprogrammeren, uitproberen en soms wel eens frustreren, zijn 3 groepen geslaagd in het opzet en hebben ze een perfecte marsrover geprogrammeerd!

Na een interessante, leerrijke en toffe voormiddag, volgde een deugddoende middaglunch, gevold door een rondleiding in de UGent Volkssterrenwacht. We kwamen terecht in de sterrenkoepel met een zeer grote telescoop van wel 136 jaar oud! Deze gebruikt men nog steeds om naar de sterren te kijken. We kregen, aan de hand van een astronomie-app, een kijk op de hemel met alle aanwezige sterren, sterrenbeelden en verschillende nevels. 

Na de telescopen was het tijd voor de andere meetinstrumenten. Anemometers, thermometers, pluviometers, zonnestraalmeters waren maar enkelen die besproken werden. De leerlingen stelden verrassende zaken vast: een niet digitale luchtvochtigheidsmeter werkt op basis van menselijk haar, vroeger werd de zonnesterkte gemeten door gaten in papier te branden… 

Aan het einde van de dag werden de leerlingen nog beloond met een 3D-voorstelling van het volledige heelal, waarbij de dag nog eens samengevat werd. 

Kortom, het was een dag die nog lang zal bij blijven. Zowel op vlak van enthousiasme van de leerlingen en leerkrachten, als op het vlak van de leerrijke weetjes die we bijleerden. 

Dit bericht delen:



Ga terug