Onze school heeft een lange traditie opgebouwd van uitwisselingsprojecten. We maken daarbij intensief gebruik van het netwerk van jezuïetencolleges in Europa. De bedoeling is zoveel mogelijk leerlingen de kans te geven een project mee te maken. We geloven sterk in de vormende waarde van internationale ontmoetingen, waarbij jonge mensen hun cultuur en ideeën uitwisselen. Dankzij de formule van gastgezinnen kunnen we de deelnemingsprijs aan deze projecten beperkt houden. De voertaal van deze projecten is Engels.

Het YES-project (Young European Students) is bedoeld voor leerlingen van het tweede jaar en duurt een week lang, meestal in februari-maart. De partnerscholen in dit project zijn Leone XIII (Milaan) en Sant Ignasi Sarrià (Barcelona). Roterend worden op de drie scholen projecten georganiseerd voor telkens tien leerlingen rond theater, muziek en sport. Meer weten? Neem contact op met dhr. De Ridder!

EYE (European Youth Exchange) is een project voor vijfde- en zesdejaars met nog drie andere jezuïetencolleges, namelijk het Aloisiuskolleg (Bonn), Fenyi Gyula Jezsuita Gimnazium (Miskolc, Hongarije) en Istituto Sociale (Turijn). Vijftien leerlingen van elke school werken een week lang rond een literaire tekst die wordt ingeleid door de begeleidende leerkrachten en door alle deelnemende leerlingen vooraf wordt gelezen. Tijdens de projectweek (vijf dagen, meestal in maart) in één van de vier colleges (roterend) worden de leerlingen betrokken bij allerlei creatieve activiteiten rond de gemeenschappelijke tekst. Meer weten? Neem contact op met dhr. Meirlaen!

JEEP (Jesuit European Educational Project) is een multilateraal project met nog zeven andere jezuïetencolleges, die roterend het “gastland” zijn: Collège Provence (Marseille), Aloisiuskolleg (Bonn), Fenyi Gyula Jezsuita Gimnazium (Miskolc), Leone XIII (Milaan), Jesuit Gymnasium (Kaunas en Vilnius), Gimnazjum i Liceum Jezuitow (Gdynia) en Sant Ignasi Sarrià (Barcelona).

Het JEEP-project is een simulatieoefening van het Europees Parlement: de leerlingen debatteren vijf dagen lang in commissiegroepen over de vooraf opgegeven onderwerpen en proberen een consensus te bereiken in de vorm van een resolutietekst. Over deze resoluties wordt tijdens de slotdag in een plenaire zitting gedebatteerd en gestemd.

Het project is heel interessant omdat leerlingen, over de grenzen van hun nationale achtergrond en cultuur heen, een gemeenschappelijke visie rond prangende en belangwekkende globale problemen proberen te bereiken. Een mooiere oefening in democratische besluitvorming is nauwelijks denkbaar. Aan dit project kunnen zeven laatstejaarsleerlingen van elke school deelnemen.

Meer weten? Neem contact op met mevr. Boussemaere!

https://www.youtube.com/watch?v=MtM7oo4VG8A