ART en PO op het Sint-Barbaracollege

Het opzet van de lessen ART in de richting STEAM is het samenbrengen van kunst, wetenschappen en technologie in één creatief vak. Tijdens deze lessen bestuderen we zowel het verleden, het heden als de toekomst. Deze lessen zijn een leuke mix  van kennis en praktijk. Je leert kunst kennen op een andere manier.

Durven te experimenteren is een goed uitgangspunt om dit vak aan te vangen.

Cursus:

In het eerste jaar werken wij naast enkele gemeenschappelijke opdrachten rond het thema fotografie. Hierbij hebben we het dan niet over de hedendaagse digitale fotografie, maar gaan we op zoek naar het ontstaan van de fotografie.
In 1816 maakte Joseph Nicéphore Niépce de eerste foto. Hij deed dit door een doos te maken met een heel klein gaatje erin. Binnen de doos maakte hij een achterwand met een lichtgevoelige plaat. Door ongeveer acht uur het gaatje in de doos open te houden, ontstond er op de achterwand een afbeelding. Dit principe van fotograferen is in de loop der jaren nooit veranderd.
Is dit de start van de fotografie of kunnen we nog verder terugkeren in de geschiedenis?

In het tweede jaar STEAM werken wij rond het thema film. We beginnen met de basis, het prille begin van de filmgeschiedenis, om zo door te werken naar de animatiefilm en stop-motion.

  • Welke weg heeft de film afgelegd om te komen tot het medium dat we vandaag kennen? Wat kunnen we leren uit het verleden?
  • Wie ligt aan de basis van de filmgeschiedenis, wat hebben deze personen hieraan bijgedragen?
  • Start de geschiedenis bij de stomme film of kunnen wij nog verder terug in de tijd?

In het derde jaar sluit de cursus deels aan bij het leerplan wetenschappen. We werken in het eerste trimester rond het thema “tekenen met licht”. Hierbij maken we kennis met de fotograaf Gjon Mili, die samen met Pablo Picasso gezien kan worden als de pionier van de lange sluitertijd (fotografie). Met enkele experimentele opdrachten passen wij deze lange sluitertijden toe. Verder gaan wij creatief te werk met kunstenaars als Fred Eerdekens, Kumi Yamashita, Diet Wiegman en Saxa.
Vanaf het tweede trimester verdiepen wij ons in het werken met Blender en gaan wij op een digitale manier de creatieve weg op. Kunst en informatica hand in hand … Na een basis opleiding zoeken we stapsgewijs onze grenzen op in het creëren van een eigen korte animatie.

In het vierde jaar Art werken de leerlingen rond het thema wetenschap en kunst. Hierbij is ervoor gekozen om het jaar in te delen in drie grote thema’s.

  • We beginnen met de bouw van een eigen fonoscoop. Dit is een type microscoop die het ons mogelijk maakt om op een eenvoudige manier foto’s te nemen op microscopisch niveau. Na het aanleggen van een fotobibliotheek gaan we deze foto’s digitaal bewerken om daarna één van de gekozen resultaten uit te werken in Straw-art (3D).
  • Een tweede thema is microscopische architectuur. Hierbij krijgen de leerlingen de uitdaging om in een type reageerbuisje een mini gebouw te construeren met omgeving.
  • Als derde thema dienen de leerlingen een constructie te bouwen die het mogelijk moet maken om met een drone te kunnen tekenen / schilderen.