Studies, cultuur, muziek en sport: onze school bruist van activiteit.
Lees hier de laatste nieuwsberichten!
Tijdens de cultuurmaand leerden we heel wat over het surrealisme en over René Magritte in het bijzonder. In de geest van ‘ De Grote Oorlog ‘ maakten we dit werk.
Tijdens de poëzieweek schreven we een gedicht bij een tekening. Elke dag luisterden we naar enkele gedichten. Wie is die ‘masked dichter’ toch ?
Proficiat aan alle kinderen van de klas! Wij kennen ALLE letters! Dat verdient een letterdiploma én als geschenkje uiteraard letterkoekjes. Een fiere juf!!!
Uit een aanbod van tekeningen van kinderen van onze school kozen we één tekening. Bij die tekening schreven we een passend ‘gatengedicht’ met als thema ‘vriendschap’. Met de hele klas kozen we dan een top drie van onze gatengedichten. Dit is het resultaat !
We kunnen toveren met kleuren! Hoofdkleuren aanbrengen op een schijfje en draaien maar… Zo zie je hoe wij kleuren kunnen mengen.
Reine De Pelseneer bracht een bezoekje in onze klas. Reine is een auteur en schrijft prachtige boeken die wij in het eerste leerjaar al kunnen lezen. Een boeiende lezing!
De kinderen boetseerden een expressieve kop geïnspireerd door ‘De kruisdraging’. Sommige van die koppen zouden inderdaad hun plaats hebben in het werk van Jeroen Bosch !
Professor Watt is heel erg begaan met ons energiegebruik. Daarom stuurde hij zijn assistente Ingrid naar onze klas. Onder haar deskundige leiding werd het verschil tussen fossiele brandstoffen ( komt uit de aarde en is maar één keer te gebruiken ) en hernieuwbare energie ( zon, wind, water, altijd opnieuw te gebruiken ) heel duidelijk. … Read more »
Om de opdracht in verband met hefbomen op te lossen, hadden we plasticine nodig. We koppelden het nuttige aan het aangename.
Januari is cultuurmaand, de ideale gelegenheid om naar het MSK te trekken. In de klas leerden we reeds over James Ensor, en deze schilderijen zijn we gaan bekijken. Na het nauwkeurig observeren mochten we zelf aan de slag. We tekenden ons eigen masker, en kleurden het nadien met oliekrijtjes in. Als afwerking mochten we, zoals… Read more »
In de cultuurmaand januari werken we in het eerste leerjaar rond het thema “kleuren”. De ideale gelegenheid om “kleuren” te ontdekken en bewonderen in de echte kunstwerken in het MSK. Na een boeiende en leerrijke rondleiding gingen we zelf aan de slag in het atelier van het museum. Het is duidelijk, in elk van ons… Read more »
De eerste afbeelding is het abstracte werk van Alberto Burri waardoor we geïnspireerd raakten. Zie je de vormen? De kleuren? We mochten zelf kiezen met welk materiaal we werkten. We kozen voor oliekrijt, potloden en stiften. Niemand van ons koos voor verf. We mogen overal in de klas zitten. Gezellig samen, aan de bank of… Read more »
We mochten in het vijfde leerjaar opnieuw Luc Descamps verwelkomen. Niet alleen schrijver van al flink wat leuke en spannende boeken maar ook meester-verteller. Hij loodste de leerlingen door een aantal van zijn verhalen en wist iedereen te boeien en te verrassen. En nu lezen maar.
We begonnen de cultuurmaand met een bezoek aan het MSK. Samen met de gids gingen we op wandel in het museum. We bekeken een aantal schilderijen en bespraken vooral de mooie kleuren die gebruikt werden. Daarna mochten we zelf aan de slag in het atelier van het museum. We maakten een masker van papier en gingen… Read more »
Binnen het nieuwe WO-thema ‘WATER’ maakten we een wandeling doorheen de hele school. We gingen op zoek naar water, waterbuizen en afvoerputjes. Zo ontdekten we dat er heel wat water aanwezig was op school.
Januari is de cultuurmaand. We zochten inspiratie op het Lichtfestival (Daniël Margraf) en bij de Italiaanse kunstenaar Alberto Burri om onszelf onder te dompelen in een bad vol kleuren.
Tijdens de cultuurmaand werken we rond ‘De kruisdraging’ van Jeroen Bosch. Uiteraard gingen we het wereldberoemde kunstwerk bekijken in het MSK, op wandelafstand van onze school. De kinderen waren onder de indruk van dit eeuwenoude schilderij en ontdekten heel wat dankzij de nauwkeurige observatie !
Naar aanleiding van Koningsdag maakten we een werk : ‘ Kijken naar België ‘. Dat stuurden we naar de koning op. We ontvingen een brief en mooie wenskaart als antwoord.
Na de meter en de liter maakten we vandaag kennis met de kilogram. We maakten van een kapstok en 2 zakjes een weegschaal en wogen alles wat we in de klas konden vinden. We vergeleken verschillende voorwerpen met elkaar: wat weegt meer/minder en wat weegt evenveel. Leerrijk en leuk !