Wekelijks kunnen de geïnteresseerde leerlingen kennismaken met of zich verder verdiepen in
de ‘koning der spelen’: het schaakspel.

De schaaklessen gaan door op donderdag van 16u10 tot 17u30.

Wie tussentijds wil instappen dient te slagen voor een toelatingsproef!

Een volwaardige schaakopleiding heeft heel wat te bieden: beginners zetten hun
eerste aarzelende stappen in deze veeleisende en complexe denksport.
Huisschakers ontdekken (het ontbreken van) systematiek en logica in hun spelopbouw, gevorderden verkennen
technische aspecten van het schaakspel en ontdekken denk- en zoekstrategieën.

Wie op jonge leeftijd leert schaken beleeft niet enkel spelplezier!
Spelenderwijs én met gerichte instructie sleutelen de kinderen aan hun eigen denk- en ontwikkelingsproces.

Wat bereik je door goed schaakonderricht aan te bieden?

  • De kinderen leren hun gedachten logisch ordenen.
  • Ze ervaren voortdurend oorzaak – gevolgrelaties.
  • Ze worden alert voor foutieve denkpatronen.
  • Ze ontdekken en verbeteren fouten bij zichzelf.
  • Ze leren geduldig te zoeken naar (niet voor de hand liggende) oplossingen.
  • Ze leren (lange termijn-)strategieën te ontwikkelen.
  • Ze moeten expliciet beroep doen op hun zelfbeheersing.
  • Hun verantwoordelijkheidsgevoel krijgt ruime groeikansen.
  • Ze leren omgaan met individuele win- en verliessituaties.
  • Schaken scherpt de concentratie en het geheugen aan.

De schoolprestaties van leerlingen gaan erop vooruit als ze geregeld een partijtje schaak spelen.
Dat stond in het onderwijsblad “Klasse”. Schaken blijkt leerlingen extra vaardigheden bij te brengen.
Nederland blijkt het lichtende voorbeeld. In meer dan 2.000 scholen wordt al schaakles gegeven, soms
zelfs als onderdeel van het lessenrooster.
In hetzelfde tijdschrift (nr. 137 – september 2003) lezen we onder de titel “Het geheime wapen”:
Leerlingen concentreren zich beter en onthouden makkelijker. Ze verbeteren hun logisch denken,
hun planning, zelfdiscipline, verantwoordelijkheidsgevoel, enz. Het geheime wapen dat hiervoor zorgt heet
schaken.

Ook in Vlaanderen ontdekken meer en meer kinderen het schaakbord. Vlaamse leerkrachten die schaakles
geven zien de voordelen ervan voor concentratievermogen, stress-bestendigheid, zelfdiscipline en voor
analytische vaardigheden. Nederlands onderzoek heeft aangetoond dat schakende leerlingen beter rekenen,
informatie verwerken en problemen oplossen.

Een Gents onderzoek dat al van 1981 dateert, toonde aan dat een groep leerlingen uit het vijfde leerjaar
na twee jaar schaakles beduidend betere leerresultaten behaalde dan een andere groep die het zonder
schaken moest stellen. Leeftijd, geslacht of sociale afkomst van de leerling spelen daarbij geen rol,
aldus “Klasse”.

“Ik zie schaak als een zeer nuttig instrument bij de opvoeding.
Schaken leert je vele dingen die je nodig hebt in het leven: vechtlust, met winst omgaan, een nederlaag
incasseren, je leert zaken plannen en combineren. Je leert een strategie ontwikkelen, vooruit denken,
je krijgt inzicht in het denkpatroon en de plannen van de ander.
Het ontwikkelt de geest.”

Judith Polgar – Hongaars schaakgrootmeester

Praktisch: inschrijven via de infobrief – begin september – die met de leerlingen wordt meegegeven.

Jaarplanning schoolschaak 2022-2023

Schaken (voor het 2de*, 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar): donderdag van 16u10 tot 17u30
(*) leerlingen kunnen instappen vanaf het tweede leerjaar als er een nieuwe groep beginnertjes wordt opgestart.