Studies, cultuur, muziek en sport: onze school bruist van activiteit.
Lees hier de laatste nieuwsberichten!
Op woensdag 21 mei brachten we een bezoek aan de Bourgoyen-Ossemeersen. Wat een heerlijke voormiddag. Weg van de drukte, genieten van de stilte en de natuur. De kinderen genoten er zichtbaar ook van. We leerden over wat er leeft in de bermen en de graslanden. We bekeken een bloem van dichterbij. De delen van een… Read more »
Kinderen zijn de meest creatieve bedenkers. Met hun onbevooroordeelde geest zijn ze de beste uitvinders. Daarom organiseerde Comon een scholenactie voor klassen van het 4e, 5e en 6e leerjaar, rond de uitdaging ’Wat kan je maken zodat grote mensen jouw wereld beter begrijpen?’. Leerlingen bedachten knotsgekke ideeën en brachten die tot leven tijdens de uitvindersworkshop in… Read more »
De leerlingen van 5B stellen hun lievelingsboek voor a.d.h.v. een zelfgemaakt filmpje. Arnaud Bidisha Caithlin Caleb Daniel Domingo Falk Florence Idris Ihsan Irina Janne Julie Louis Lucine Maureen Mohamad Oleksandr Olivier Raghav Sadikshya Tuur Vladislav
Water is levensnoodzakelijk, dat weet iedereen. Maar hoe goed is de kwaliteit van ons water? Om dat te weten te komen, lanceren De Standaard, Waterland vzw en KU Leuven Watermonsters, het grootste burgeronderzoek ooit naar de kwaliteit van ons water. Wij deden mee met onze klas. Benieuwd wat de resultaten zullen zijn. Je ziet op de foto’s de… Read more »
Vandaag deden we een kinderrechtenwandeling in Gent. Aan de hand van prikkelende vragen werden de leerlingen zich bewust van hun rechten én die van leeftijdsgenoten wereldwijd. Bij elke halte maakten de leerlingen kennis met een of meerdere kinderrechten. De begeleider zette de leerlingen aan het denken en een kinderrecht werd kritisch onderzocht. De wandeling zette… Read more »
We gingen met 5B naar de bib voor het jeugdboekenspel. De kinderen maakten een reis door de tijd, aan de hand van opdrachten leerden ze meer over de bib, boeken, het thema. Het spel zette in op creativiteit, filosoferen over het thema, bibkennis en boekentips. Heel leuk!
Naar aanleiding van onze cultuurmaand rond Pieter Breugel speelden we enkele spelletjes die we konden terugvinden op het schilderij ‘De Kinderspelen’. We hebben ons goed geamuseerd en we hebben goed samen gespeeld. Goed gedaan 5de leerjaar. Hopelijk gaven we jullie inspiratie voor spelletjes op de speelplaats.
Aansluitend bij onze lessen van wereldoriëntatie bezochten we de sterrenwacht ‘Armand Pien’. Daar kregen we een boeiende uiteenzetting over onze aarde, de zon, de maan en onze planeten. Ook namen we een kijkje bij een 115 jaar oude telescoop en zochten we de ‘omgekeerde’ draak op het Belfort.
Iedereen maakt afval, maar hoe raken we het weer kwijt? Of beter nog: hoe voorkomen we afval? We ontdekten samen met de bende van de ‘Plots Afgedankte Dingen – de PAD’s’ hoe we afval op school beter kunnen beheren en aan afvalpreventie kunnen doen. Via interactieve en gevarieerde werkvormen zoomden we in op de kernprincipes… Read more »
Aan de hand van memory leerden we de spelletjes kennen die Pieter Breugel op zijn schilderij ‘De Kinderspelen’ schilderde.
Met 5B volgden we in de cultuurmaand een workshop in de opera van Gent. Vonk. We moesten ons creatieve brein aanspreken, spelen met taal, met woorden, lichaamsexpressie gebruiken, … We lieten ons gaan en lieten ons leiden op de muziek en de speelsheid van woorden.
We kregen bezoek van jeugdauteur en meester-verteller Luc Descamps. Grappig, spannend, enthousiast, begeesterend en ga zo maar door, nam hij ons mee doorheen een aantal van zijn boeken. We waren al aangestoken maar dat er nu nog meer boeken zullen gelezen worden is vrijwel zeker.
Het examen taaldenken inoefenen op een andere manier. We speelden in teams en onze woordjes werden spelenderwijs opgevraagd. Hopelijk helemaal klaar voor het examen…
We deden vandaag mee met een workshop georganiseerd door Twiinz.world. Twiinz.world is een eigentijdse STEAM-educatie tool die zich richt op het inspireren van jongeren voor de Belgische hout-, textiel- en meubelindustrie. Binnen een interactieve 3D-omgeving leren en experimenteren tweens (10- tot 14-jarigen) spelenderwijs met digitale kopieën (digital twins) van textiel, materialen, meubels en andere producten… Read more »
De voorleesweek deze week! De gezelligste week van het schooljaar. We startten in de klas met het voorlezen uit het boek ‘Donkere getallen’ van de auteur Luc Descamps. Maar, deze week werd extra bijzonder. We kregen bezoek van 3 mama’s en 1 tante om voor te lezen in onze klas. Het voorlezen gebeurde in een… Read more »
Meten, meten en nog eens meten. We moeten soms echt eens ervaren hoe groot iets werkelijk is. Hoeveel iets werkelijk weegt. Dit deden we vandaag in groepjes. We stelden een meetcircuit op met een doorschuifsysteem en de kinderen gingen aan het werk. De kinderen deden dit heel goed! Bravo! 5B_Meetcircuit_20242025 | Flickr
Donderdag 17 oktober beleefden wij een prachtige en zonnige sportdag. 5B! Wauw! Dat hebben jullie geweldig gedaan. Een sportieve groep.
We leren in de klas over ‘De Nieuwe Tijden’. Dan past een bezoekje aan het Industriemuseum daar uitstekend bij. In het Industriemuseum kregen we het verhaal te horen van Gent, de industriestad. We ontdekten waarom de Mule Jenny en de twijnmolen topstukken van het museum zijn. Het museum is in een oude katoenfabriek gehuisvest, konden… Read more »
Op dinsdag 8 oktober kregen we een boeiende en levensnoodzakelijke les van Dr. Philippe Heerinckx. We kregen les over ‘Hoe moeten we reanimeren?’. Als dit niet levensnoodzakelijk is. De leerlingen werkten heel goed mee, ik hoop dat we het niet moeten gebruiken, maar we hebben er heel wat van opgestoken. Bedankt aan Dr. Philippe Heerinckx… Read more »
Werken in de wiskundelessen met KAI (Kadet Artificiële intelligentie). Kai begeleidt de kinderen. De leerlingen krijgen oefeningen op maat.