Skip to main content

Zoeken

Op zondag 29 maart waren we al vroeg op pad. Om 9h verzamelden we allemaal in het Citadelpark waar we samen met de paashaas op zoek gingen naar verstopte paaseitjes. Daarna volgde een heerlijk brunch op school. De kinderen konden er ook fijn spelen terwijl de ouders elkaar beter leerden kennen over een mimosa of een tasje koffie.

Dit jaar namen 7 zesdejaars deel aan JEEP in Vilnius, Litouwen.

Vandaag mochten de leerlingen van 6D naar het talentencentrum in Gent, waar ze niet alleen hun eigen talenten ontdekten, maar ook die van hun klasgenoten.

Vandaag kregen de leerlingen van het 3de leerjaar een bijzondere gast in de klas: auteur en illustrator Pieter Gaudesaboos. Hij nam de kinderen mee in de wondere wereld van prentenboeken, waar verhalen en tekeningen samenkomen.

Plus est en vous: ook dat leerde ik bij de jezuïeten. Het is de essentie van ondernemerschap.

Sofie Laleman, Directeur beheer en organisatie, stapte binnen bij Nieuwen Bosch Basisschool in Gent. Niet zomaar een bezoekje, maar eentje met een warm verhaal achter. Ze wilde graag zien wat de schoolveldloop van de humaniora ten voordele van het Brooddoosnodig project van Enchanté vzw in beweging zet.

Gisteren volgden de leerlingen van 6STEAM en 6WEWI8 een masterclass energietransitie die ontwikkeld werd door Darel Education. Tijdens de Woudschoten Chemie Conferentie (die doorging in Nederland) kwamen we in contact met deze onafhankelijke onderzoeksgroep, en zo ontstond het idee om deze masterclass ook in Vlaanderen ingang te doen vinden.Deze workshop werd al 1500 keer georganiseerd in Nederlandse scholen. Onze school beet de spits af om deze interactieve workshop uit te testen in Vlaanderen, in samenwerking met docenten van de Arteveldehogeschool.Naast tal van wetenschappelijke inzichten was er vooral ruimte voor discussie, doe-activiteiten en interactieve rollenspelen, met als centrale vraag: “Hoe gaan we in de nabije en middellange toekomst de energietransitie (van fossiel naar duurzaam) realiseren, en welke middelen gaan we daarvoor gebruiken?”De leerlingen waren alvast heel enthousiast over deze masterclass.

Wat een avond! Gisteren mochten Bérenger De Mey (leerling – 6de jaar STEAM) en Ingmar Ollieuz (oud-leerling) het concert Dichterliebe brengen. Onze Muzenzaal werd volledig ondergedompeld in het meeslepende verhaal van deze iconische liedcyclus van Robert Schumann, op teksten van Heinrich Heine.Dichterliebe, bestaande uit zestien liederen, vertelt het verhaal van een liefde die ontluikt, groeit, maar uiteindelijk wankelt en wegebt. Tijdens het concert werden we meegenomen op deze intense emotionele reis, van prille verliefdheid tot ontgoocheling, met als krachtig kantelpunt het bekende Ich grolle nicht.Naast deze cyclus brachten Bérenger en Ingmar ook een gevarieerd voorprogramma met werken van onder andere Schubert, Brahms en Vaughan Williams. Deze stukken versterkten en verdiepten de thematiek van Dichterliebe, waarin de innerlijke zoektocht naar liefde, begrip en maturiteit centraal staat.Met liederen in het Duits en Engels en een indrukwekkende muzikale uitvoering, wisten beide performers het publiek volledig te raken. De inleiding vooraf zorgde ervoor dat iedereen al helemaal in de juiste sfeer zat nog vóór het concert begon.Na afloop kregen de bezoekers de kans om in gesprek te gaan met Bérenger en Ingmar en samen nog gezellig een drankje te drinken.Het was een avond vol muziek, emotie en beleving.

Elk jaar doen onze vierdejaars - samen met ongeveer 10.000 andere leerlingen uit heel Vlaanderen - mee aan de eerste ronde van de Taaltrofee Nederlands. Dat is een spannende taalproef waarbij allerlei talige vraagstukken de revue passeren. Onze leerlingen doen het vaak erg goed in deze wedstrijd én in de finale: we beleven nu, net zoals in 2023, opnieuw een “boerenjaar” met maar liefst vijf finalisten!Op zondag 26 april trekken Alexander Naudts (4GRLA), Elise Gordjestani (4GRLA), Leonore Op het Veld (4GRLA), Raphael Demeester (4GRLA) en Victor Redant (4LAa) samen met 45 andere deelnemers naar de finaleronde in Brussel. We wensen hen proficiat met hun plek in de top 50, én natuurlijk heel veel succes in de finale!

Gisteren werden alle mama’s in de kleuterschool van de Verdedigingstraat verwelkomd met een heerlijk tasje koffie of thee. Daarna gingen de mama’s samen met hun kleuter aan de slag op school. Er werd gezellig gespeeld, een leuke zoektocht gedaan op de speelplaats en de kleuters vulden samen met hun mama een vragenlijst in om mama nog beter te leren kennen.Er werd samen genoten van heerlijke pannenkoeken en na een ontspannende yogasessie zeiden de kleuters trots hun versje op. Als afsluiter kreeg elke mama een prachtige kaart mee naar huis.Bedankt aan alle mama’s om aanwezig te zijn en van deze voormiddag een warme en gezellige activiteit te maken!