Van 13 tot 17 oktober verblijft onze collega Maaike Van Liefde voor een “jobshadowing week” in het Colegio Santa María de los Volcanes (Arrecife, Lanzarote). Op deze internationale uitwisseling binnen het kader van onze ERASMUS+-accreditatie wordt ze samen met tien andere leerkrachten uit Duitsland, Noorwegen en Finland ondergedompeld in een ander onderwijssysteem, niet alleen van de school zelf, maar ook van Spanje en bij uitbreiding heel Europa.

De gastschool is een basis- en secundaire school (voor leerlingen van 3 tot 16 jaar) die veel gedeelde idealen heeft met onze school, maar op sommige vlakken ook een totaal andere aanpak hanteert.

Gedeeld zijn de christelijke inspiratie, de oproep tot sociale verantwoordelijkheid en de aandacht voor service learning (vergelijkbaar met ons sociaal project in het vijfde jaar), voor leerlingenbegeleiding en emotioneel welbevinden als basis voor goed leren, en voor een uitdagend curriculum voor cognitief sterke leerlingen – met onder meer schaakles en programmeren in de basisschool, Engels vanaf 3 jaar, Duits vanaf 9 jaar en een ruim aanbod aan buitenschoolse activiteiten.

Verschillend is hun nadruk op het zogenaamde “Self-Paced” of “Autonomous Learning”, talrijke vakoverschrijdende projecten en groepswerken, en het intensieve gebruik van digitale tools in het leerproces. De overkoepelende organisatie Nazaret Global Education zet hier sterk op in, met als ambitie om via die digitale middelen ook kwalitatief onderwijs te brengen in minder ontwikkelde of moeilijk bereikbare regio’s wereldwijd – onder andere in Zuid-Amerika en Indonesië.

“We worden als groep deze week in een paar van deze aspecten intensief ondergedompeld,” vertelt mevrouw Van Liefde. “We wonen het Hora di Código of Hour of Code bij, zien de resultaten van verschillende Design for Change-workshops, krijgen info over hoe ze service learning hier aanpakken en worden door de leerlingen zelf op sleeptouw genomen in hun persoonlijke leertraject en de verschillende labs die de school daarvoor inricht. We nemen ook deel aan de sport- en teambuildingsdag van het vierde jaar, waar het team heel bewust werkt aan een gezonde groepsdynamiek.”

“Daarnaast leg ik in mijn eigen programma de accenten die me persoonlijk interesseren: ik overleg met de coördinatoren van de leerlingenbegeleiding over de RULER-methode (emotionele vorming) die ze al vanaf de jongste klassen toepassen, bekijk hoe ze peer support en hun buddyprogramma organiseren en woon de lessen Duits en Engels bij om te zien hoe ze hun vreemdetalendidactiek aanpakken. Ook wil ik graag weten hoe de school de leerlingen voorbereidt op internationale programma’s en certificaten zoals het IB, TOEFL, of het Goethe-Zertifikat. Een grote plus van deze week is tot slot de uitwisseling met de Spaanse, Duitse, Noorse en Finse collega’s: het is razend interessant om te horen hoe zij het op hun scholen allemaal aanpakken. En natuurlijk bekijken we graag hoe we in de toekomst ook nieuwe projecten rond leerlingenmobiliteit kunnen opzetten!”

Naast wat overgebleven Canarisch zand komen er dus ongetwijfeld ook heel wat pedagogische en didactische inzichten terug mee naar Gent. Met deze jobshadowing zet onze school opnieuw een stap in de Europese uitwisseling van kennis, ervaring en inspiratie.

#jobshadowing #erasmusplus #erasmusplusproject #internationalisering #eposvzw

Dit bericht delen:



Ga terug